COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

03.12.2019

Ford Focus roses av EuroNCAP for selvkjørende teknologier

Ford Focus får ros av det uavhengige kollisjonstestprogrammet EuroNCAP for sine førerassistanseteknologier. Det skjedde da EuroNCAP for første gang testet egenskapene til en selvkjørende bil hos ADAC i Penzing, Tyskland.


Focus ble valgt ut på bakgrunn av sitt omfattende og avanserte spekter av førerassistanseteknologier. Ford Co-Pilot360-teknologiene er designet for å gjøre kjøreopplevelsen tryggere, mer komfortabel og mindre krevende. Ford Focus fikk tidligere i år toppscore med 5 stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.


EuroNCAP: Tryggere biltur med Ford Focus førerassistanseteknologier

- Ford Focus har en bred kombinasjon av førerassistanseteknologier som gjør bilturen tryggere, samtidig som den sikrer at sjåføren er på vakt og kan ta nødvendige grep om noe skulle skje, sier generalsekretær i EuroNCAP, Michiel van Ratingen.


Testen er et ledd i et nytt initiativ som er utformet for å gi kunder en bedre forståelse av fordelene med de moderne førerassistanseteknologiene.


EuroNCAP evaluerte den adaptive cruisekontrollen med køassistent, trafikkskiltgjenkjenning og filsentrering. Systemene hjelper sjåføren med å holde avstand, å holde plassen i feltet og kan automatisk justere bilens fart ved å lese skiltene for fartsgrense. Systemene bruker også informasjon fra bilens navigasjonssystem.


- Hovedutfordringen med å utvikle denne type systemer er å holde sjåføren informert om alle tenkelige og utenkelige situasjoner for at de hele tiden skal føle at de har full kontroll over kjøretøyet. I Ford Focus har vi et co-pilot-system som gjør dette for deg, men som aldri oppmuntrer sjåføren til å ta blikket vekk fra veien, sier ansvarlig for selvkjørende biler i Ford Europa, Thomas Lukaszewicz.


I testen ble det vurdert hvordan bilen oppfører seg når den nærmer seg saktegående trafikk. Også styringsstøtte og filsentreringen av bilen etter en unnamanøvrering i eget veifelt og i en S-sving ble evaluert.


Focus viste ifølge testene god balanse mellom å være til hjelp for sjåføren og gi følelsen av full kontroll over bilen. Systemene fungerte samtidig slik at sjåføren ikke gjorde seg for avhengig av teknologien.


En rekke andre avanserte teknologier

Ford Focus kommer også med en rekke andre avanserte førerassistanseteknologier som:

  • Fords Adaptive LED-lyssystem med et avansert kamerasystem
  • Selvkjørende parkeringsassistent
  • Fords første Head-up-display som tilbys i Europa
  • Unnamanøverassistent
  • Anti-kollisjonssystem med fotgjenger- og syklistoppdagelse
  • Blindsonevarsler med varsel om kryssende trafikk og automatisk bremsing


Ford Focus kommer i en rekke varianter skreddersydd ulike målgrupper, blant annet som en meget godt utstyrt Titanium-variant, som en luksuriøs Vignale-modell, som den sportslige og senkede ST-Line og en høyreist tøff Focus Active. Sistnevnte har rundt 3 cm høyere bakkeklaring.


Med de forskjellige variantene vil interiøret i bilen endre seg fra lekre detaljer og eksklusivt skinninteriør i Vignale, sporty karbonfiber og røde sømmer i ST-Line til røffere tekstilvalg og overflater i Focus Active.


Ford Focus kommer både som 5-dørs og som en meget romslig stasjonsvogn.



Nyheter